Johnny Hartman

foto artista

BIOGRAFIA

bio-arrow

Some jazz vocalists build their repertoire on intrepid loop-de-loops which parallel the athletic solos of instrumentalists. Others have a way of easing into a situation, and working toward an emotional tone so deep that, once established, it seems like a narcotic. Johnny Hartman is part of this second group, a singer of ballads and standards so adept at establishing and sustaining a pervasive mood, he can make everything outside the musical moment seem trivial. Listening to his baritone, one of jazz’s most assured "instruments," is like wrapping yourself in a huge mink coat.

Hartman never achieved the high visibility status that some other male jazz vocalists did, but he surely spent time with players from the music’s upper echelon. Though categorized as a crooner (a bit of a put-down to your usual jazzer) the Chicago native did time in the 1940s with Earl Hines, Dizzy Gillespie’s Big Band, and Perez Prado’s large ensemble. Trios are the usual setting for jazz singers, and Hartman also worked with pianist Erroll Garner’s threesome for a while. But it was the unlikely pairing with John Coltrane that brought out he luxuriant sound of the singer’s best work in 1963.

The collaboration seemed unlikely because Coltrane was then being heralded for his intrepid and earnest investigations. In comparison, Hartman was much more lighthearted, though no less committed to his work. With plenty of space left open for the singer’s skilled phrasing, the music had a hypnotic quality — Hartman was always able to enhance the explicit emotions of a lyric. Their meeting is accepted as a high water mark in the singer’s career, containing a quality of spirit that Hartman tired to recapture on subsequent sessions until his death in 1983 at the age of 60.

Jim Macnie

Excerpted from Johnny Hartman Priceless Jazz
Bio & photo courtesy of The Verve Music Group

foto news
21 Novembre 2017

R.E.M.: «I 25 anni di Automatic for the People e il rock senza impegno»

Leggi l'intervista a Michael Stipe e Mike Mills, oggi sul Corriere: si parla della riedizione per il 25° anniversario di 'Automatic for the People'



foto news
17 Novembre 2017

Esce 'JAZZ LOVES DISNEY 2 - A Kind of Magic'!

Il nuovo capitolo, questa volta con George Benson, Madeleine Peyroux, Jamie Cullum, Angelique Kidjo, Jackob Collier…



foto news
15 Novembre 2017

JOHN LEE HOOKER " King of the Boogie": 100 tracce su 5CD ripercorrono la favolosa carriera del grande bluesman nel 100° anniversario della nascita

Un cofanetto a tiratura limitata, con brani entrati nel mito, rarità, registrazioni dal vivo e materiale INEDITO



foto news
13 Novembre 2017

Oggi su RAI Radio1 l'intervista a Michael Stipe, in occasione dell'uscita dell'edizione per il 25° anniversario di 'AUTOMATIC FOR THE PEOPLE'

John Vignola ospita la grande voce solista dei R.E.M. per "Fuori Gioco": appuntamento intorno alle ore 16, non mancare!




footer
 
ULTIME NEWS
21 Novembre 2017

R.E.M.: «I 25 anni di Automatic for the People e il rock senza impegno»

Leggi l'intervista a Michael Stipe e Mike Mills, oggi sul Corriere: si parla della riedizione per il 25° anniversario di 'Automatic for the People'

17 Novembre 2017

Esce 'JAZZ LOVES DISNEY 2 - A Kind of Magic'!

Il nuovo capitolo, questa volta con George Benson, Madeleine Peyroux, Jamie Cullum, Angelique Kidjo, Jackob Collier…

15 Novembre 2017

JOHN LEE HOOKER " King of the Boogie": 100 tracce su 5CD ripercorrono la favolosa carriera del grande bluesman nel 100° anniversario della nascita

Un cofanetto a tiratura limitata, con brani entrati nel mito, rarità, registrazioni dal vivo e materiale INEDITO


artista


UNIVERSAL MUSIC ITALIA s.r.l.
Via Benigno Crespi, 19 - 20159 Milano
P.IVA IT03802730154 Iscritta al REA di Milano con il numero 966135 in data 29/06/1977
Capitale sociale Euro 1.300.000 interamente versato
facebook twitter youtube Google+
SEGUICI SU: